Ørebetennelse hos hund

Kløende eller smertefulle ører er et vanlig problem hos våre hunder. Ytre ørebetennelse viser seg vanligvis med kløe og ubehag. Hunden klør seg med bakbeina, rister på hodet eller gnir hodet mot golv og matter. Undersøker man øret vil man kunne kjenne en søtlig eller kraftig illeluktende duft, samt se et brunt eller gult, klebrig sekret i øregangen. Denne typen sekret og lukt innebærer en overvekst av bakterier eller sopp. Dersom du mistenker at hunden din har fått ørebetennelse bør du oppsøke veterinær snarest. Ørebetennelse krever rask og korrekt behandling ellers kan det utvikle seg en kronisk ørebetennelse som i det lange løp kan redusere livskvaliteten til hunden din betraktelig.

Hva gjør veterinæren?

Veterinæren vil oftest rense øregangen ordentlig. Enkelte ganger er betennelsen så alvorlig at hunden må få en beroligende sprøyte. I mange tilfeller er det aktuelt å ta ut prøver av sekretet for mikroskopering og dyrkning. Dette gjelder fremfor alt i tilfeller hvor standard behandling ikke gir god effekt, eventuelt i tilfeller hvor hunden får tilbakefall.

Hvilken behandling er aktuell

Etter undersøkelse og rengjøring vil veterinæren ordne med resept på øredråper som kan hentes på apotek. Veterinæren vil også gi instruksjoner for forebyggende behandling av ørene, det vil si hvor ofte ørene bør renses og eventuelt nappes for hår. I alvorlige tilfeller med kraftige betennelser kan det bli aktuelt å gi antibiotika og/ eller kortisontabletter i tillegg til øredråpene. Det er alltid fornuftig å komme til kontroll for å få en faglig vurdering av behandlingseffekten.

Komplikasjoner

Mange hunder rammes aldri av ørebetennelse. Andre rammes av og til og blir god som ny etter behandling. Et fåtall hunder får store problemer med infeksjoner som ikke vil heles eller gir hyppige tilbakefall. Hos disse få problemhundene er det fornuftig å lete etter underliggende årsaker til ørebetennelsene. Vi vet at visse egenskaper øker risikoen for ørebetennelse. Disse er blant andre store, hengende ører og trange ørekanaler, eventuelt allergier mot noe som finnes i miljøet eller maten. Ikke vent for lenge med å oppsøke veterinær. Venter du, øker risikoen for kroniske betennelser.

Forebyggende tiltak

Friske ører bør ikke vaskes i unøde. En bør heller ikke rense ørene med q-tips noen gang. Dersom man har en hund som har gjentatte ørebetennelser kan det allikevel være fornuftig med rensing av ørene med jevne mellomrom, for eksempel annen hver uke. Bruk det middelet veterinæren anbefaler, for eksempel epiotic. Ikke stol på dyrebutikkenes anbefalinger av ørerensemiddel med mindre du er trygg på ekspeditørens kjennskap til hund. Mange midler som selges i dyrebutikker er alt for sterke og kan ved for hyppig bruk forårsake ørebetennelse.